De jaarlijkse lijst van de 50 meest innovatieve bedrijven ter wereld is weer gepubliceerd. De winnaar is dit jaar niet verrassend: Google. Fastcompany.com onderzoekt jaarlijks welke bedrijven het meest innovatief zijn. De top drie wordt gecompleteerd door Bloomberg Philanthropies en Xiaomi. Lees hier alles over deze bedrijven.
Het verzamelen en analyseren van alle data kostte dit jaar naar eigen zeggen zes maanden. Daaruit werd niet alleen de lijst opgemaakt, maar Fastcompany stelde ook twaalf innovatieve lessen voor het komende jaar op. Volgens Fastcompany was 2013 een jaar waarin de innovatie veel sterker is geworden. Philips is als ‘hekkensluiter’ op nummer vijftig de enige Nederlandse inbreng in de lijst.
Het is weinig verrassend dat Google dit jaar wint. Het bedrijf is continu bezig te innoveren en vernieuwen. Met Google Glass, een zelfsturende auto en Google Now haalden ze het afgelopen jaar weer volop het nieuws. Daarnaast blinkt Google uit in het maken van winst en goede advertentiestrategieën. Dit alles zorgt ervoor dat Google voor het eerst sinds 2008 de lijst aanvoert.
Bloomberg Philanthropies
Veel minder bekend is nummer 2 Bloomberg Philanthropies. Deze tak van Bloomberg houdt zich bezig met data-oplossingen voor het bedrijfsleven. Er wordt geen geld mee verdiend, vandaag de verwijzing in de naam naar filantropische instellingen. Het bedrijf zet data in om problemen effectief aan te pakken. Zo wilden ze bijvoorbeeld roken tegengaan. Daarom selecteerden ze landen waar het rookprobleem het grootst was en haalden daar de meest effectieve anti-rookcampagnes ooit bij. Deze lieten ze vervolgens los op de betreffende landen en wat bleek? Het werkt veel effectiever dan eerdere pogingen.
Xiaomi
De laagste trede van het podium wordt gevuld door Xiaomi. Dit relatief nieuwe Chinese bedrijf ‘doet’ in consumentenelektronica en was afgelopen jaar erg succesvol met de lancering van mobiele telefoons in het thuisland. De toestellen zijn goedkoop, maar het bedrijf maakt veel winst via software en apps. Hiermee kiest Xiaomi voor een heel andere aanpak dan die wij in het westen kennen van bedrijven als Apple.